خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش کرد:
رونمایی از ربات کتابدار از اول اردیبهشت
با توجه به شیوع کرونا ویروس (covid19) و تعطیلی کتابخانه های عمومی، دکتر نادر نقشینه استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران به همراه جمعی از دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، موفق به ساخت نوعی ربات شدند که احتمالا از اول اردیبهشت رونمایی می شود و به صورت رسمی از همین تاریخ در سی و پنج کتابخانه کشور به صورت پایلوت، راه اندازی و شروع به کار می کند. اطلاعاتی که از این ربات به دست آمده است، نشان می دهد از اواسط سال 99 به طور کلی کنترل کتابخانه ها و تمامی مراحل امانت و ثبت کتاب توسط آنها و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می گیرد. در طرح جالب دیگری که توسط همین ربات انجام میگیرد، ارسال کتاب به مقصد پستی اعضا با فاصله سه کیلومتری کتابخانه های طرح پایلوت است که در تاریخ ایفلا تنهادر اختیار آلمان، آمریکا و برخی کتابخانه های تخصصی کشور انگلستان است. در مجموع کتابخانه های آینده باید محل تلاقی نیازهای استفاده کنندگان و انبوه اطلاعات پایگاهها باشند و کتابداران خود را برای رویارویی با دنیای عظیمی از اطلاعات و طیف وسیعی از نیازها و خواسته ها آماده کنند و با به خدمت گرفتن ابزارهای مناسب و بهبود سازو کارهای اطلاع یابی و اطلاع رسانی خود به رشد جوامع انسانی کمک کنند. البته ممکن است کتابخانه ها تا شش ماه آینده نیازی به حضور مستقیم کتابداران نداشته باشند. برخلاف تصور عموم در صورتی که فرهنگ سازی صحیح برای استفاده از ربات ها در کتابخانه ها صورت گیرد آنها می توانند  تعداد شغل ها را کاهش داده و سبب ایجاد ذخایر عظیم مالی شوند و به عنوان ابزارهایی کمکی در اختیار بشر برای تسهیل در انجام امور باشند . ربات های مورد استفاده کاملا بومی ایران بوده و می توان آن را مکرراً برنامه ریزی کرد.
* چند کاره است.
* کارآمد و مناسب برای محیط است.کتابخانه های پایلوت این طرح در شهرهای تهران، اصفهان‌، شیراز، تبریز، یزد، مشهد، کرمان و اردبیل می باشد. نهاد کتابخانه های عمومی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر تعیین تکلیف کتابداران شاغل در کتابخانه های مشمول این طرح اعلام کرد که این کتابداران نگران نباشند و تدابیری برای انتقال و اشتغال این افراد در نزدیک ترین شهر محل خدمت فراهم شده است. وی یادآور شد مثلا نُه کتابخانه شهر شیراز مشمول این طرح است که کتابخانه های دستغیب، عدالت، آفتاب، خواجوی کرمانی، حجاب، سعدی، بهمن بیگی، شوریده و رییسی می باشند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این طرح بتواند در شرایط تحریم و هزینه های بالای کتابخانه های عمومی، بار مالی این چنین نهادها را کاهش دهد.


وب سایت تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی کتابخانه ,ربات ,کتابداران ,باشند ,اطلاعات ,صورت ,دانش شناسی ,ربات کتابدار منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ارگانیک ها ثبت نام در بورس سریال,اهنگ,خبر,فیلم وبلاگ کتابخانه های عمومی بیله سوار motorbarg بهترین قالیشویی تهران | قالیشویی زن مشاور شهر تهران